måndag, mars 22, 2010

Gamla lutherska läran

Visste ni att min pappas morbror skrivit en bok? Det är rätt coolt. Bodellisterna och den stora skolstriden heter den. Yeah. Och visste ni att jag härstammar från Bodellisterna som gick igenom den stora skolstriden? Det är också rätt så coolt. Yeah.
Jag har aldrig sett mig själv som aktivt troende och jag har heller aldrig varit så väldigt intresserad av att gräva djupare i kristendomen. Men, efter att ha läst lite basfakta om Kristendom/Ortodox/Katolik/Protestantismen in connenction to Bodellisterna är det faktiskt väldigt intressant. Jag har inga planer på att bli aktivt troende men fakta är ju fan alltid kul.

Iallafall funderar jag på att skriva min IA i history om något som handlar om detta, dels för att jag finner det intressant och dels för att det nog inte är nåt sådär major antal folk som skrivit om det tidigare. Sen har jag ju tillgång till författaren av boken också, och det är ju superb. Pojken inringat med rött är min farmorsfar. Hans pappa höll i högmässor på söndagarna hemma i hans röda timrade hus, för andra bodellister. Så mycket har jag lärt mig hittills.
Nu ska jag dyka ner i boken igen! :P
(Bilden är tagen ur boken Bodellisterna och den stora skolstriden)

En annan rätt så cool grej är att min pappas morbror läst Karl XII:s bibel, orginalet, så mycket som jag förstår.

Så lite cool är jag ändå. Hehe.....

3 kommentarer:

Elena sa...

awesome. och läskigt!!

Urban sa...

Aah, vad häftigt!

Urban sa...

Och du är mycket cool, oavsett detta :D