måndag, mars 03, 2008

En rosa, lullig historia.

Det ni nu ska få läsa är en berättelse, vars handling utspelar sig i ett lummigt samhällemed namnet "Solvinden". Huvudpersonen är Irla, en tonåring vars liv mest består av skola, kompisar och lite prat om killar. Vi kommer också få träffa Irlas familj, och hennes bästa kompis, Särla. Längre in i den invecklade historien kommer vi att få stöta på namnen Björn, Leo, Elliot, Sasha och Lenita. Låt oss börja ! :

Vad gör du, om du, som tonåring plötsligt träffar den ungdomsstjärna, som din kompis är hejdlöst kär i, och sedan inser, att han vill ha dig , och du vill ha honom?

Del 1.
-[Irla skriver.]-
Mitt liv har något av en rosa luddig, tillvaro. Allting är gulligt och mulligt, pastellfärgat och perfekt. Jag är en tonåring som är duktig i skolan, har hästsvans och tuggar bubbelgum. (Samhället jag bor i verkar ha fastnat i 50talet.. Typ Grease all over the place) Jag bär mina skolböcker i en ryggsäck, har färglada kjolar och rosa puderringar på kinderna. Alla har så. (Alla tjejer iallafall) Det är som att Solvinden har fastnat i ett pastellfärgat 50tal, och alla invånarna här är på något sätt beroende av 50talet. De gamlingar som var unga då, vill ha kvar den tiden. Och de föräldrar som inte fick uppleva 50talet, vill ha kvar den tiden för att pröva hur det känns. Att tillägga är befolkningen här inte särskilt stor, så ingen tycker att vårt samhälle är knäppt. Dessutom ligger Solvinden långt från någon annan befolkning. Det är vi, vårt samhälle och sedan havet på ena sidan, en stor lummig skog och en bergskedja på andra. Vi är rätt så isolerade, med andra ord.
Men vi lever och är glada, vi må va ett folkslag för sig men vi bär alltid ett leende på våra läppar.

Min familj består av mamma Undy, Pappa Ove, och min storebror William. Vi har en finsk hamster också, Jona. Resten av min umgängeskrets består bara av Särla, och ibland Filippa, men Särla och jag undviker henne så ofta vi kan. Hon är något av en "böld-i-röven". Och hon klär sig fult. Framför allt klär hon sig fult.
När Särla och jag inte pluggar (vilket vi oftast gör eftersom både hennes och mina föräldrar vill att vi kommer långt här i livet) pratar vi pojkar, ser på tv-såpor eller läser skvallertidningar. För det mesta blir det en blandning av allt, men favoritsysslan är nog pojkar och skvallertidningar samtidigt, eftersom det oftast betyder att vi pratar kändisar. Hetast just nu är Elliot. Han är en skådespelare, 4 år äldre än jag själv och har just kommit upp på stjärnhimlen. Och alla älskar honom. Det pratas om honom på skolan, på radion, artiklar om honom finns i varenda skvallertidning och han är paparazzi fotografernas prio ett. Särla har honom som favorit, men jag tror att hennes lilla förtjusning börjar gå över i en riktigt kändis-crush, som kommer hålla länge. Själv är jag måttligt förtjust i honom, mitt sjätte sinne säger att han är en sån där ytlig Boy-Bitch. (Bitch av det manliga könet) Det finns bättre än honom. Helt klart.

3 kommentarer:

Urban sa...

Detta kommer bli riktigt bra, det märks :D
Irla vart ett väldigt fint namn! Har aldrig hört det förr.

HerrKantarell sa...

Haha, tack x'') det var som en liten inspirationskick jag fick igår, men har lite problem med att välja om jag ska skriva det som en dagbok, som om någon berättar eller om huvudpersonen berättar själv. Ja, vilken "vinkel" som blir bäst ;p

Jag har ingen aning om det finns nåt sånt namn! Kom på det för stunden ;)

Urban sa...

Lite blandat kanske? Både dagbok och inte? ^^