tisdag, september 28, 2010

pedagogisk förklaring

Det är väl rätt så knasigt att man är hemma en dag för att man hade huvudvärk igår. Men alltså, migrän är inte huvudvärk. Migrän är tiotusen arga mojänger som börjar hoppa runt i huvudet och bankar och slår på allt de kommer åt. Migrän är tiotusen arga mojänger som gör så att man inte klarar av att öppna ögonen i ljusa rum, inte klarar av att tänka och framför allt inte klarar av att sova för det gör så ont när de slår så mycket och så hårt. (Men sova är det enda man kan göra för något annat orkar man inte med).
Då kan man ta en migräntablett.
Migräntabletten är full utav glada mojänger (överdrivet glada) som kommer glad i hågen och jobbar på för att få bort de arga mojängerna. Det blir så himla mycket liv i skallen att man inte orkar göra något annat än att sova medans detta lilla krig pågår.
När man sedan vaknar nästa dag och de glada mojängerna motat bort nästan alla arga mojänger känns det ungefär som att man druckit litervis med alkohol, rökt alla möjliga rökbara droger, poppat alla möjliga piller dagen innan. Man är nästan bakfull. Dels p.g.a alla de glada mojängerna men mest beror de på de där förbannade arga mojängerna som härjat så mycket i huvudet att det tar lite tid för huvudet att återställa sig.
Det är hemskt jobbigt att sitta framför skärmar (typ dator, tv, hehehehe. Vad gör jag här då?) fortfarande jobbigt att vistas i ljus (varför gick jag ut och gick då?) och extremt jobbigt att tänka (varför skriver jag conclusion på min EE då?). Det enda man vill göra är att sova.

Men jag har tagit det relativt lugnt idag så nu är det dags för EE. Den ska in på fredag... wah. Lite panik.

1 kommentar:

Marika sa...

Men det är väl klart att du inte behöver förklara dig! Vi tänker inte prata bakom ryggen på dig och säga: "Den där Amanda, hon är hemma p.g.a. huvudvärk. Det skulle inte jag gjort. Mömömö." Jag förstår att migrän är jobbigare än vanlig huvudvärk. Jag läste omd et i Allers en gång och förstod att det är jobbigare än en jobbig huvudvärk, så att säga.
Fast jag hade nog antagligen förklarat mig också. ;) Hoppas du mår bra imorgon! =)