onsdag, november 11, 2009

Vadå? Vem var Hitler?

Jag borde verkligen verkligen verkligen plugga historia nu...
läsa igenom anteckningarna då. För hur ska jag annars gå till väga?

Eftersom min inställning gentemot historieprovet varit mer eller mindre pessimistiskt (Ex; JAG KOMMER FAILA, TRALALA, JAG KOMMER FAILA, TRALALA) har jag analyserat mig själv litegrann och funderat på varför jag tror att resultatet kommer bli just så.
Now I'll tell you why:
1. Jag kan inget om WW1. Vadå krig? Va? Vilka då? Vadå allierade? Tyskland har nåt med det att göra.. och Ryssland. Men dom verkar ju ha en fot i alla krig.
2. Jag kan lite om WW2. Hitler var en evil bastard. Och ett par pakter eller något. Många döda judar också. Det är hemskt. Annars bara; whooot?
3. Jag kan inge fakta, och hur ska det då gå att tänka själv och resonera? Åt helvete!
4. Jag pluggar inte, utan sitter här och svamlar på bloggen. Tycker synd om mig själv.

Men så kom jag på att se på konceptet ww1/ww2 som en bok. Och sedan som att jag ska analysera boken, dess huvupersoner och händelser. För analysera böcker är ju kul.
Jag tyckte det var en bra liknelse.
Speciellt eftersom Olas anteckningar påminner mer om en bok än teachers notes.

Ska plugga.. snart.

Inga kommentarer: