lördag, januari 12, 2008

Kärnfysik

Ååh, jag har hjälpt mamma att städa ut julen nu på förmiddan, och jag måste erkänna att det känns aningen vemodigt. Men samtidigt blir det rätt skönt att få undan all jul, den är ju faktist över nu, och det finns inte längre någon julafton att längta till. Dessutom har jag inte tid att njuta av de mörka vardagarna och den vackra julgranen längre, det enda som susar i skallen på mig nu är det stundande teater projektet som kommer ta upp ca 7 veckor av terminen! Det kommer bli så jäävla kul. På måndag ska jag meddela Tommy vilken roll jag vill vara, och efter det blir det att träna repliker 24/7.
Dessutom är lärarna jävligt snälla, så alla prov som inte är nationella gjorde vi i princip bort förra terminen, och har vi inte gjort det då så tar vi dem efter teaterprojektet.
Jag har inte riktigt fattat hur stort det är än.
Hela sportlovet tror jag faktist vi kommer träna, för då är det ju ganska nära till premiären..

Nu ska jag vara duktig och plugga NO, har prov på Fredag. Kärnfysik. Gud så skojj!
Eller så inte alls.


För övrigt så är protoner plusladdade, neutroner neutrala och elektroner minusladdade. Dessutom är det elektronerna som svischar runt atomkärnan (protoner+neutroner) i flera olika skal. Skalet närmast kärnan kallas för K-skal, där ryms bara 2elektroner, nästa skal kallas L-skal, och där ryms det bara 8 elektroner.
Nu vet ni!
/amanda

5 kommentarer:

Urban sa...

2 x n^2
Formel för att räkna ut maxantalet elektroner i ett skal ^^
Formler är bra att ha :D

// Pelikanen

HerrKantarell sa...

Haha, tack ;)

Inte för att jag förstod nåt, men ändå! ;D

Urban sa...

Om du har k-skalet (som är första skalet), så tar du 1 upphöjt till två, och sedan allt gånger två, alltså två ;D
Tar du m-skalet (skal nr 3) så tar du tre upphöjt till två (3gånger3 är 9) och sedan det gånger 2, alltså 18 :D

// Pelikanen

HerrKantarell sa...

Ååh gud, jag fattar inte ><

Vi skyller allt på att jag har noll intresse för NO, och inte för att jag är dum.. ;)

Urban sa...

Haha, nejdå, inte är du dum inte. Det är bara jag som är så dålig på att förklara :)