torsdag, oktober 09, 2008

IB

Öh, bara för att jag inte har så mycket annat att säga så kan jag ju berätta om min tid på gymnasiet:

Jag går alltså IB (International Baccalureate - nånting) also known as DP (Diploma Program) Det är en tvåårig internationell utbildning där man läser allt på engelska. Dock läser man 3 år:
ett förberedande (pre-IB) och sedan två riktiga IBår.
Första året läser man Svenska, Engelska, Kemi, Fysik, Biologi, Matte, Historia, Psykologi, Företags Ekonomi, ett tredje språk, datorkunskap, estetiskt val och idrott. (Man kan dock välja bort tredje språk eller estetiskt val, sålänge man har ett av dem)
Efter det förberedande året väljer man inriktning:
Ett naturämne (Kemi, Fysik eller Biologi)
Ett Samhälls inriktat ämne (Företags ekonomi, psykologi eller historia)
Matte Study / standard / higher level (går upp till matte E tror jag)
Engelska, tre levlar där också... tror jag
Svenska, även olika levlar där med.

Man har även ett tredje ämne som inte finns överhuvudtaget i svenska skolor: ToK.
Det är väl det enda ämne då eleverna får ifrågasätta och kritiskt granska vad lärarna säger och vad som lärs ut.
Man har även projektarbeten på IB, men där kallas dem CAS-project. Det är ett projektarbete då eleverna får vara kreativa och göra ett projekt som ska gynna andra.
I slutet av trean har man sedan slutprov på att det man lärt sig under de tre åren man gått, och klarar man proven får man ett IB-diploma, som gör en berättigad till alla universitet i hela världen.
Tjoho!

Föresten är IB svårare än natur har jag hört.. men man vet aldrig.
När förvandlades jag till en pluggis?
(iofs, det har man väl alltid varit)

Förlåt för det meningslösa och dåliga inlägget, men jag var tvungen ha en orsak till att skjuta upp historie-läxan, som jag ska ta itu med nu.. hrm.

Puss i ljumsken

Inga kommentarer: