fredag, april 11, 2008

IB

Tisdag var jag till Boden, Björknäsgymnasiet för att göra mitt intagningsprov och intervju inför gymnasiet. (Har som sagt, valt en internationell linje där allting är på Engelska)

Var faktist inte så mycket nervvrak som jag trodde att jag skulle vara, då pappa skjutsade in mig. Kände inte efter så mycket och då höll jag mig faktist lugn. Visserligen kände jag av ett lätt illamående, men det kan även bero på att jag ätit något jag inte tål. (ha-ha..)
Well, väl framme höjdes dock pulsen en aning och jag kände mig ganska vilsen då jag klev in i foajén, där det kryllade av gymnasieelever. Hittade sedan en hög med människor som satt och kamperade på ett antal bänkar utanför expen, så Petra (som också kom) och jag, anslöt oss till dem och efter ett tag kom det några äldre IB-elever och visade oss vägen ner till ett sunket klassrum några trappor ner. Där fick vi placera oss vid varsin bänk och sedan prickade IB-kordinatorn Anita av oss, och delade in oss i två grupper. Första gruppen skulle få börja med matteprovet, och den andra med intervjuerna. Lyckliga jag fick förståss börja med matteprovet. (yay..) Var ganska nervös, eftersom vi alla vet att matte inte direkt är min starka sida. Hrm..
Och om jag hade anledning att vara nervös!
Det var det svåraste prov jag någonsin skrivit, en hel djungel av tal jag knappt klarade av att titta på utan att börja må illa. Skrev åtminstone på de (få) jag klarade av, och det fick räcka.
(Förhoppningsvis var jag så pass charmerande under intervjuen att ett dåligt matteprov inte spelar någon roll.. ;)
Efter provet följde en av de äldre eleverna mig upp till N-korridoren, där vi fick hålla till och vänta tills det var vår tur att intvervjuas. De äldre eleverna höll oss sysselsatta genom att leka hängagubbe och alla de möjliga lekar.


Efter en stunds bokstavsgissning var det min tur att intervjuas. Kvinnan som intervjuade mig var brunhårig och hade läskigt brunaögon. Hon var svenska/franska lärare, och ville helst hålla intervjun på Svenska, eftersom hennes engelska tydligen var lite ringrostig.. (vilket var helt okay för mig, då jag tror att mina nerver hade kunnat sabba det rejält för mig om jag talat engelska)
Intervjuen gick riktigt bra faktist, tycker att det gav en bra avspegling om hur de jobbar inom den här linjen, så, nu vill jag gå den ännu mer! Och hör och häpna, tanten som intervjuade mig, tyckte att jag inte alls verkade blyg!
Jag typ; jaha,.. jaså..okej.

Sen var det lunch och efter det engelska prov.
Engelskaprovet var också lite knepigt. Mycket ord och uttryck som jag aldrig hört tidigare.
Men, sista uppgiften var att skriva en uppsats. Det fanns en del teman att välja bland och jag valde "How new technology has changed my life"

Nu ska jag gå!

Flyg i vind
/Amanda

2 kommentarer:

Urban sa...

Som sagt: Jag ska hålla tummarna för att du kommer in! Det gick säkert jättejättebra! :D

HerrKantarell sa...

Naw, tack!<3