tisdag, februari 05, 2008

Och alla är lika då ingen är perfekt.

Sveriges folkkäraste artist Carola kör för fort och ger poliserna signerade idol-bilder, hon uttalar sig i media att 'Homosexualitet är en sjukdom' och tar sedan tillbaka det strax innan Eurovision song contest går av stapeln. Samtidigt påstår hon stort och heligt att hon är troende, men i detta sammanhang får det mig att tveka. Handlar inte kristendomen om att acceptera alla, stora som små, homosexuella som hetero ? Är det inte det man vill få folk att relatera kristendomen till?

Själv har jag börjat tvivla. Jag vet inte om jag tror längre, även om jag med handen på hjärtat kan erkänna att jag var påväg in i kristendomen och påväg till en konfirmation. Jag har absolut ingenting emot krista, absolut inte. Men jag tror inte heller att de är renare och bättre människor. Jag tror inte att en kristen är mer pålitlig, oskuldsfull eller ansvarstagande. Jag menar inte att dem bör vara det; men jag tycker att så många ger sken av att kristna människor är så mycket bättre, och jag tycker inte att det ska vara så.
En ungdom som är troende kan supa, knarka och förstöra likväl som den kan gå till kyrkan varje söndag och vara oskuldsfull som en mö.

Jag syftar inte på att de kristna själv övervärderar sig och nedvärderar icke troende, utan att vi som inte tror verkar anse att kristna är finare än vi själva, vilket gör att många nedvärderar sig själva. Iofs så är detta också individuellt, men det var bara en tanke, och jag hoppas att ni fattar vad jag menar.

Inga kommentarer: