fredag, februari 29, 2008

Åldrig, virrig, elegant, smart, gammal man? - I ett ?!

Tommy säger att han vill ha Leonato lite mer "virrig". Jag förstår hans tanke bakom det och att det skulle bli en väldigt rolig karaktär, men jag vet inte om jag klarar av det. Det är en sån stor del av teatern då jag är arg, och hur är en virrig man förbannad? Jag har svårt att få bilden framför mig. Det är ju inte direkt som att jag är nån proffsskådespelare som kollar och läser in rollen och dess personlighet i 6månader innan premiär. Jag är amatör. Jag är väldigt mycket amatör. Det är pinsamt så amatörig jag är.
Men Tommy envisas iallafall med att jag ska spela virrig, (inte nu för att jag sagt åt honom att jag inte vill) Men jag tror inte jag vill. Det är svårt nog att få fram känslan av en gammal åldrig man. Och om jag är virrig, är jag då dum också? Och om jag nu är så virrig, hur kan jag samtidigt vara en elagant äldre man som älskar sina egna ord samt att diktera upp vackra ordföljder?

Okej, allting ÄR faktist möjligt, jag vet. Och jag ÄR ganska pessimistisk, jag vet. Men det är så grymt svårt och som det är nu hinner jag inte traska runt på byn för att hitta en gammal man att imitera, ta rörelser av.

Åh. Jag orkar inte.

Inga kommentarer: