söndag, mars 29, 2009

Jag gillar inte när..

Hittade några negativa "ogillar" texter som jag skrivit någongång förlänge sen. I brist på annat att göra/som ett försök att undvika Svenska-plugget, lägger jag nu upp detta här.

Jag gillar inte när
Människor tar mig förgivet / utnyttjar min rädsla för konflikter.
- Okej, jag är en mes och jag är dålig på att bli arg eller säga till när om jag inte håller med, och det är något jag bör förbättra. Men när människor tar mig förgivet och tänker att "Men såhär kan jag bete mig, Amanda blir ju ändå aldrig arg" gör mig så besviken, det är så oetiskt.

Jag gillar inte när
Människor inte säger till om jag råkat såra dem, utan istället "dissar" eller beter sig otrevligt utan förklaring och sedan förväntar sig att man ska förstå.
- Beter man sig så ger man inte den andre en chans att föklara sig. Det kanske är självklart för dig att du är sårad, men är det självklart för din kompis att han/hon sårade dig? Alla tänker och fungerar olika.
Då föredrar jag hellre att man är ärlig och säger som det är, så man får en chans att förklara sig utan att själv vara arg. Misstag gör vi alla och man bör iallafall få en chans att förklara sig.

Jag gillar inte när
människor inte kan se sin egen del i konflikter och bråk.
- Det är alltid två som träter. Och det är sant.
Ibland måste man se till sin egen del också, vad man själv har gjort. Hur arg man än är.

Jag gillar inte när
vissa människor alltid ska bestämma och ständigt måste få sin villja igenom.
- Det har med respekt att göra. Man bör kunna se andras behov då och då (åtminstone). Man bör kunna sätta sig in i olika situationer för att kunna få någon sorts förståelse för andra.
Jag hatar verkligen när människor är så upptagna av sitt eget att de kräver ständig uppvaktning av andra men inte har en tanke på att någonsin ge något tillbaka.

Nu.. bör jag plugga.

1 kommentar:

Elenny sa...

Det var bra saker att ogilla, eller hur jag nu ska uttrycka mig.