söndag, december 19, 2010

19/12 - Min tro.

Jag är inte troende. Jag tror inte på någon gud eller någon religion alls egentligen. Jag tror inte som de flesta säger att "Gud är något gott inom oss", däremot tror jag att tron på en Gud får oss människor att göra gott, men också mindre bra saker.
Jag tror att för de människor som tror på en Gud är det säkert jättebra, det är en trygghet för många. Någon att vända sig till, en tröst och ibland kanske något som gör tunga saker lättare. Iallafall förr; man "skyllde" ofta på Gud. "Guds vägar äro outgrundliga" för att göra allt det jobbiga lite lättare, tror jag. Men jag vet inte.



Jag tror inte att det finns en Gud, men jag tror att religion och tro i grund och botten är en trygghet och ett stöd för människor.
Vad jag inte gillar med tro är när det blir något man använder som försvar eller anledning till att behandla alla människor illa. Som att homosexualitet inte är "normalt" (vad hände med du skall behandla din nästa som du själv vill bli behandlad, liksom?), exempelvis. Det är bara konservativt tänkande och om Gud verkligen är allsmäktig och verkligen har problem med homosexuella känns det som att det som att han borde träda fram och ställa ner foten för att vi inte lyssnar på honom med tanke på alla gayparader och dylikt.

Nej men, den här frågan är så uttjatad. Ni fattar var jag står liksom.
Det viktiga är att man accepterar människor för dem de är och behandlar dem med respekt, vare sig de är troende, homosexuella, tjocka, rika, transor, buddisther, muslimer, smala, fattiga.. ja ni förstår. I slutändan är vi alla människor och det är det som spelar roll.

1 kommentar:

Marika sa...

Gud är en tröst för människor, men jag skulle inte säga att det är anledningen till att tro på honom. I s.f. kan an röka elelr käka snask, för det upplever många som tröstande.

Gud finns inom oss, säger jag. Det är på det sättet att vi skapades av vår Moder och Fader, och att båda är lika viktiga för oss i jordelivet. Jag tycker förrestendet är lustigt hur många glömmer bort att ta med Moder Jord ui ekvationen. Kanske nämns hon inte så mycket i Bibeln eller något...

Jag tycker också att det är viktigt som troende människa att inte förlita sig blint på Bibeln. Den skrevs trots allt av människor!

Jag tycker att du skrev mycket respektfullt, måste jag säga! Du fick fram dina åsikter, men klankade ändå inte ned på någon religion. Det är någt alla inte lyckas med hela tiden. Jag hoppas jag gjort detsamma som du nu. ^^