lördag, maj 23, 2009

Jag känner att min moder börjat ifrågasätta mitt gymnasieval. (IB, ofc) Bara för att det första jag sa imorse var "Jag är så less på skolan" och när hon sedan frågade vad jag skulle göra idag, och jag svarade "plugga" blev hon tyst ett tag, innan hon sa "måste alla dina kompisar också plugga såhär mycket på helgen?". Ofc, alla som går IB pluggar typ konstant.
Sedan blev hon tyst ett tag igen, återgick till damsugandet medan jag gjorde frukost. Så slog hon av snorkeldraken* och sa "Om du visste, när du valde IB, hur mycket plugg det skulle bli, hur stressad du skulle vara och hur mycket ångest det skulle frambringa, hade du fortfarande valt det här programmet då?"
Men, vad svarar man på det? Inte vet jag. Kanske hade jag det ändå, eftersom jag tyckte mig vara kapabel till det. Eller kanske inte, för att jag då var för lat? Jag svarade iallafall "Jag vill gå IB. Jag vill inte byta"

Och det är sant. Jag vill inte byta. Dock vill jag lära mig planera mitt skolarbete bättre så jag slipper stå med plugg upp till öronen bara för att jag varit lat.

*Snorkeldrake = dammsugare. (barnsligt uttryck mamma använde då jag var liten)

1 kommentar:

Urban sa...

Snorkeldrake, gulligt :)

Jag tror på dig, jag tror du fixar IB utan problem! Klarar jag natur så klarar du IB! (Inte för att jag har en klar uppfattning om hur svårt IB är, men ändå.)
Och planering är bra. Jag ska också lära mig planera. Ska vi leta upp en internetkurs i planering?