torsdag, februari 05, 2009

Patetiskt

Jag sitter och sniffar på håret med jämna mellanrum. Älskar då man varit hos frisören och det luktar gott och fräscht av alla hårprodukter. Mmm!

Förövrigt fick jag igår beviset på hur jävla otacksamma vi medelsvenssons är. Såg på nordnytt där dem sände ett inslag om en 16årig tjej som när som helst skulle skickas tillbaka till sitt hemland där föräldrarna riskerade fängelse. Hon hade levt i sverige sen hon var 13 och visste inte alls om hon skulle få åka hem idag, imorgon eller nästa vecka. Men hennes egen kommentar på situatuinen var något i stil med: "Jag vet inte när jag ska få komma hem, om det är imorgon eller senare. Jag vet att om jag måste åka hem finns ingen chans för mig att gå på universitet eller att bli läkare. Men jag är glad varje dag iallafall."

Inslaget som kom senare, handlade om hur några boende på ett villa-område i Luleå hade klagat fruktansvärt mycket på att alla postlådor skulle flyttas till andra sidan vägen, för att underlätta för brevbärarna; så de skulle slippa att åka två varv runt varje kvarter. (Sparar på miljön också!) Men nej, enligt Villaägarna skulle inte det gå eftersom boenden på kvarteret inte ville. Förklaringen till varför dem inte ville lät såhär: "Jag tror det beror på att människor vill ut och hämta sin post så som dem alltid gjort. De vill helt enkelt inte flytta på sina postlådor".
LATHET kallas det, mina vänner. Och en extra patetisk sådan. Jämför inställningen på den 16åring som förmodligen kommer "mista" sina tonår i sitt krigshärjade hemland, med inställningen hos de medelsvenssons som både har jobb och pengar men som inte orkar gå till andra sidan vägen för att hämta posten.

1 kommentar:

Urban sa...

Ojoj, bra skrivet!!
Vi är väl lite patetiska ibland. Eller snarare mycket och ofta.