söndag, februari 13, 2011

Bra bok

Jag läser Haruki Murakamis "sputnikälskling" just nu, och det är en finfin bok. Ni hör ju bara titeln är av ett slag för sig.

"Den vår då Sumire var 22 år gammal blev hon kär för första gången i sitt liv. Det var en förälskelse våldsam som en tornado som svepte fram över ett vidsträckt slättlandskap. En tornado som vräkte omkull allt i sin väg, kastade upp saker i luften, sanslöst slet sönder dem och krossade dem. En tornado som utan att förlora ett uns av sin kraft drog fram över oceanen, skoningslöst ödelade Angkor Wat, brände ner en indisk skog och dess stackars tigerflockar, blev till en sandstorm i den persiska öknen och begravde en hel fästningsstad i sand. En fullständigt monumental förälskelse."

Ska upp tidigt imorgon så nu beger jag mig mot snarklådan. Piteå står på schemat på tisdag. Blir nog topp.

2 kommentarer:

Marika sa...

Jag är så taggad på Pite! Har inte varit där på evigheter. I kommunen, javisst. Men inte stan. I a.f. inte på dagtid. =P

Malin sa...

åååå. Jag vill också läsa den.. Skicka från Sverige ;)