söndag, juni 08, 2008

Luleå

Nu har jag kommit hem från en helg i Luleå.
Vi (jag och mina närmsta vänner) brukar som sagt hitta på saker för varrandra då dom fyller, eller strax efter, de har fyllt år. Själv utsattes jag för kidnappning en tidig lördag morgon och transporeterades med ögonbindel via buss in till Luleå, där vi sov över i Folkpartiets lägenhet. (Har man kontakter ska man använda dem!)
Iallafullafall, fyllde Emma 16 för ett par veckor sen. (27 Maj) Hennes mor och jag planerade in en kidnappning av Emma Lördag den 7 Juni.
Så Lördagmorgon smyger Gabriella, Linnea (Mamma Scan) och jag in hos Emma, som låg och sov - söt som en sommardag -
När vi kliver in i rummet öppnar hon ögonen, morrar "Näe!!" och vänder sig om. (Emma är och har alltid varit väääldigt morgontrött - hennes morgonhumör är nästan roligt ibland)
Ett par flygande kuddar och en pilatesboll var vad som krävdes för att få henne att vakna, och kliva in i duschen.

Vår plan var att göra henne konfunderad; Pia sa lite halvdiskret (Så emma skulle höra) "Då packar jag ner myggmedlet också." Vi bad även Emma klä sig i halvtaskiga kläder, trots att jag hade klänning. Poängen var att få henne att tro att vi skulle tälta, men göra henne förvirrad genom att be henne ta med saker som smink och klänningar.
Gabs mor Helen var villig att skjutsa, så vi begav oss av - mot Boden. Vi talade om tältpinnar, trangiakök och finkläder, undertiden som Emma fick sitta med Gabs palestinasjal virad runt skallen. När vi kommit in i Boden bytte vi färdriktning och åkte till Sunderbyn, för att hämta upp nyckeln till lägenheten hos Ylva.

Framme i Luleå ledde vi in den halvblinda Emma i lägenheten, och det var det enda som krävdes för att hon skulle förstå vars vi var. - Eftersom vi varit där ett par gånger förut känner man igen lukten ganska lätt; Kaffe.
Vi lämnade av sakerna och gjorde oss redo för att bemanna Luleå stad.
Vi shoppade, åt lucnh och kollade biotider. Sedan köpte vi en kortlek, jatzy papper och tärningar, så vi skulle ha något att göra sedan under kvällen. (Tvn på kontoret funkar inte)

Efter en hel del jatzyspelandes, när klockan började bli fem, ansåg vi att det var dags att börja göra oss iordning. Vi skulle och se bio; "Brudens bäste man" på Filmstaden, och den började 18:45. Sminket, finkläderna och hårprodukterna åkte fram och snart var vi förvandlade hela högen. Från lökiga tonåringar till finklädda sommartjejer. Så begav vi oss av in mot stan, till bion.

Efter bion skulle vi äta på Waldorf. Och eftersom både jag och Emma är aningen lättstressade, blev det jobbigt för oss båda då vi inte visste vilken tid filmen skulle sluta och Waldorf skulle stänga. Därför, precis innan upplösningen i filmen, tyckte jag och Emma att det skulle passa att vi började gå så vi skulle hinna äta. "Vi går nu så vi hinner äta" viskade vi till Linnea och Gab, som svarade med att hånskratta åt oss. De har de fortsatt med varje gång Linnea upprepar det vi sa; "Om vi går nu så hinner vi äta" varpå Gab svarar; "HAHAHAHA"
Det visade sig att Waldorf stängde halv elva..

Vi åt på Waldorf. Linnea, Gab och Jag; Friterad Kyckling och ris. Emma; Stekt kyckling och ris.
Men jag måste påpeka att jag tycker att Gab snålade med den sötsura såsen. (Hon hade en hel jävla skål. En heeel jävla skål!) ;D hehe

Sen gick vi till Hemmakväll och köpte en hel massa jävla godis (det finns ett oräknerligt antal sortes smågodis där) och jag lyckades köpa för 52kr. Fattig som jag är ångrar jag mig rejält i efterhand.

Hemma i lägenheten spelade vi skittunna och cirkus. Undertiden som vi spelade det sistnämda tyckte Jag att det skulle vara roligt att prata med någon som gick förbi, eller iallafall ropa något och sedan gömma sig bakom gardinerna. Eftersom vi pratat lite engelska med brittisk accent lät jag och Linnea våra röster gå upp i falsett undertiden som vi ropade "Preeeeeettttyy boooooooooy" ut genom fönstret då och då. Plötsligt visade det sig att någon hörde oss (Ett par småpojkar) vi pratade lite med dem (En av dem kom faktist från Australien!) Sen knackade grannen irriterat på dörren och då bad vi dem fara samtidigt som vi gömde oss för grannkvinnan. Det visade sig sedan att hon skrivit ett brev åt oss, nedanför trappen låg en papperslapp med några dataskrivna rader. Hon tyckte att vi kunde dämpa oss, eftersom hennes barn inte kunde sova. Hon tyckte att visst fick vi ha fest om vi dämpade oss lite, och att vi borde ha öppnat dörren när hon knackade.
Vi skrev ett svar där vi bad om ursäkt, och att vi lovade att vara tystare nästa gång vi hyrde lägenheten. Sedan stack vi in det i deras brevinkast och sprang in i vår lägenhet igen och låste dörren.
End of story.

Föresten åkte vi tåg hem idag, skitballt. Har inte gjort det sen vi var i Öland när jag var typ 5-6 år.

/Amanda

Inga kommentarer: