onsdag, mars 23, 2011

international baccalaureate

Jag har införskaffat ett stort antal vuxenpoäng idag. Först och främst fika i en och en halv timme där jag drack kaffe latte och pratade politik. Sedan den oändligt långa tid vi spenderade på kommunhuset i väntan på att punkt 17 gällande IB's nedläggning i Boden togs upp.
Jag måste medge mig själv som oproffsig då jag inte är säker på om vi satt med i ett kommunfullmäktige-möte eller i ett BUN-möte (och detta talar lite emot om vad som kommer att tas upp här längre ner, det medger jag), men beslut togs och IB ska läggas ner. Jag måste få säga vilket oändligt dumt beslut jag tycker det är. IB är en av få linjer i Boden som genererar elever utifrån. Den förser oss elever med en bred utbildning och ger oss de rätta verktygen för att granska vårt samhälle kritiskt. Den gör oss tvåspråkiga och ger och chansen till studier utomlands; den tillhandahåller möjligheten för oss att ge oss ut i samhället för att se hur vi kan påverka och hjälpa, via våra CAS-projekt. Den ger oss ett brett förhållningssätt till människor runt omkring oss och gör oss globalt medvetna.
Medvetna, brydda och insatta ungdomar är väl vad samhället vill ha? Varför då ta bort något som bidrar till detta?
Hade jag inte gått IB och fått till mig den kunskap jag fått, hade jag varit ack så naiv idag. That's for sure.

Ib är inte någon elit-linje. IB kräver inte att man ska kunna tala flytande engelska eller vara medveten om alla matteformler som finns innan man satt sin fot i korridoren. IB kräver inte att man ska vara en fullfjädrad analytiker som utan problem kan analysera teman, symboler och berättartekniker i diverse litteratur. Allt detta är sådant vi lär oss, och utvecklas i. Det enda IB kräver, är att man är redo att lägga ner tid, ta ansvar och till viss del jobba hårt för att få till sig kunskap som kommer vara ovärderlig.

Jag tycker bara inte att denna linje ska tas bort.

1 kommentar:

sofia sa...

Va? Men vad dumt det låter! Det låter ju som en bra linje. Och det är ju inget spontant påhitt från nån rektor eller politiker eller hur nu såna där konstiga linjer som... äh, jag vet inte vad, kommer till, den finns väl liksom överallt lite?

Låter sjukt konstigt iaf.
Om det nu inte är så att det är för få sökande eller nåt sånt? Eller hade de någon anna bra anledning?